Waar moet je aan denken bij elektrisch auto onderhoud?

Het onderhoud van een hybride- of elektrische auto verschilt van dat van een auto die rijdt op fossiele brandstof. Het onderhouden of repareren van een auto met elektrische aandrijving is specialistisch werk: de monteurs van ServiceOnly die het onderhoud van jouw elektrische auto doen, hebben dan ook aanvullende opleidingen gevolgd. Ben je benieuwd waar je aan moet denken als het gaat over elektrisch auto onderhoud? We leggen het je uit in dit artikel

Waaruit bestaat het onderhoud van een elektrische auto?

Onderdelen die je terugvindt in auto’s met een verbrandingsmotor zijn aan veel slijtage onderhevig. Denk hierbij bijvoorbeeld aan olie- en luchtfilters, bougies, distributieriemen, koppelingen en de katalysator. Omdat deze onderdelen bij een elektrische auto ontbreken, beperkt het onderhoud zich vooral tot een complete check. Elektrisch auto onderhoud wordt dan ook wel de ‘controlebeurt’ of ‘inspectiebeurt’ genoemd. Belangrijke onderdelen van de auto die worden bekeken zijn de remmen, banden, ruitenwissers en lampen. 

Hoe vaak heeft een elektrische auto onderhoud nodig?

Omdat een elektrische auto minder bewegende onderdelen heeft dan een auto die wordt aangedreven door een traditioneel motorblok, is hij minder aan slijtage onderhevig. Dit betekent ook, dat de frequentie van de onderhoudsbeurten lager ligt dan bij een benzine- of dieselauto. Over het algemeen geldt dat een elektrische auto iedere 30.000 kilometer een inspectiebeurt nodig heeft. Voor bestuurders die niet vaak rijden, wordt een interval van twee jaar aangehouden.

Hoe duur is het onderhoud van een elektrische auto?

Een elektrische auto draait op een accu en software. Het zijn de slijtageonderdelen die regelmatig onderhoud aan een traditionele wagen noodzakelijk maken en waarvan het vervangen al snel in de kosten loopt. De kosten voor het elektrische auto onderhoud verschillen per merk en type auto en kunnen erg uiteenlopen. Over het algemeen, mag je ervan uitgaan dat het onderhoud van een elektrische auto zo’n 30-40% goedkoper is dan dat van een auto met verbrandingsmotor. Let op: we hebben het hier over een volledig elektrische auto en niet over hybride wagens. Natuurlijk gaat ook bij een elektrische auto weleens iets kapot. Hoewel een accu gemiddeld tot wel tien jaar meegaat, zijn de kosten voor het repareren van een kapotte accu relatief hoog.

Je kunt hier direct een afspraak maken voor het onderhoud van je elektrische auto. De specialisten van ServiceOnly helpen je graag bij één van onze vestigingen.

Veel gestelde vragen bij hybride en elektrische auto's

Het onderhoudsschema voor hybride en elektrische auto's kan verschillen van dat van traditionele auto's. Meestal is er minder onderhoud nodig omdat er minder bewegende delen zijn. Het is belangrijk om het onderhoudsschema te volgen dat wordt aanbevolen door de fabrikant van uw auto.

De batterij van een hybride of elektrische auto heeft meestal een levensduur van minstens 8 jaar, maar dit kan variëren afhankelijk van de rijomstandigheden en de kwaliteit van de batterij. Het is belangrijk om het onderhoudsschema van uw auto te volgen en regelmatig de batterij te laten controleren om te zien of deze moet worden vervangen.

Meestal niet, want hybride en elektrische auto's gebruiken bijna altijd regeneratief remmen. Dit betekent dat de remenergie wordt omgezet in elektrische energie die wordt opgeslagen in de batterij. Dit kan de slijtage van de remmen verminderen en leiden tot minder vaak vervangen van de remmen.