Distributieriem

Na ongeveer 100.000 kilometer moet de distributieriem vervangen worden. Gelukkig kun je bij ServiceOnly de multiriem vervangen voor een vaste en lage prijs. Wij leggen je uit waarom en wanneer de distributieketting vervangen moet worden.

Wat is een distributieriem?

De distributieriem, ook wel distributieketting of multiriem, verdeelt (distribueert) beweging tussen de krukas en de nokkenas. Deze twee assen zijn de draaiende onderdelen in de motor van je voertuig. Wanneer je de auto start, begint de krukas met draaien en zorgt zo voor de op- en neergaande beweging van de cilinders. De distributieriem zit door middel van tandwielen aan één kan aan de krukas vast en aan de andere kant aan de nokkenas. Dankzij de distributieketting gaat, wanneer de krukas draait, ook de nokkenas draaien en blijft je motor lopen. Omdat een lopende motor cruciaal om te kunnen rijden wordt de distributieriem altijd gecontroleerd tijdens auto onderhoud. Wanneer de garagist ziet dat de distributieketting vervangen moet worden, kun je dit bij de ServiceOnly garage laten doen.

Wanneer moet je de distributieriem vervangen?

De multiriem is continu aan het werk en er staat dan ook altijd kracht op de distributieriem. De ketting draait gelijk mee met het aantal toeren dat je rijdt. Door een duurzame rijstijl aan te houden en op tijd over te schakelen kun je er zelf voor zorgen dat het langer duurt voordat de distributieketting vervangen moet worden. In de regel moet de distributieriem vervangen worden om de 100.000 gereden kilometers. Je merkt vrijwel direct wanneer de distributieriem vervangen moet worden. Wanneer de auto minder soepel rijdt, moeilijk op gang komt en veel sputtert dan weet je dat de distributieketting vervangen moet worden. De distributieriem vervangen is een auto service die wij van ServiceOnly aanbieden voor een vaste en lage prijs.

Zelf de distributieketting vervangen of uitbesteden?

Er zijn heel wat auto onderdelen waar je zelf aan kunt sleutelen maar het vervangen van de distributieketting is geen klus die je zelf kunt klaren. Hoewel de distributieriem niet in maar tegen het motorblok zit, is het vervangen van de distributieriem voor een monteur niet ingrijpend maar toch een klusje dat je beter niet zelf kunt doen omdat het risico op fouten maken te groot is. Een multiriem vervangen is duur omdat je een nieuwe multiriem moet aanschaffen. De uiteindelijke prijs van de te vervangen distributieriem hangt af van het merk en type auto dat je rijdt. De ServiceOnly garagist bij jou in de buurt kan je hierover adviseren.

Multiriem vervangen bij ServiceOnly; maak gelijk een afspraak

Wanneer de multiriem vervangen dient te worden, kan je dit eenvoudig laten doen door een van de professionele monteurs uit het netwerk van ServiceOnly. Ons netwerk van BOVAG-garages werkt volgens fabrieksprotocol. Daarnaast hechten wij veel waarde aan duurzaamheid en geloven wij dat autorijden ook zuiniger kan. Je distributieriem vervangen? Maak direct een afspraak!

 

Heb je vragen over distributieriem vervangen of andere reparaties? Neem contact met ons op en wij helpen je verder.