Distributieriem

Na ongeveer 100.000 kilometer moet de distributieriem vervangen worden. Gelukkig kun je bij ServiceOnly de distributieriem vervangen voor een vaste en lage prijs. Wij leggen je uit waarom en wanneer de distributieketting vervangen moet worden.

Wat is een distributieriem?

De distributieriem ofwel distributieketting, verdeelt (distribueert) beweging tussen de krukas en de nokkenas. Deze twee assen zijn de draaiende onderdelen in de motor van je voertuig. Wanneer je de auto start, begint de krukas met draaien en zorgt zo voor de op- en neergaande beweging van de zuigers in de cilinders. De distributieriem zit door middel van tandwielen aan één kan aan de krukas vast en aan de andere kant aan de nokkenas. Dankzij de distributieriem gaat, wanneer de krukas draait, ook de nokkenas draaien en blijft je motor goed lopen. Omdat een lopende motor cruciaal is om te kunnen rijden wordt de distributieriem altijd gecontroleerd tijdens auto onderhoud. Wanneer de garagist ziet dat de distributieriem, distributieketting of multiriem vervangen moet worden, kun je dit bij de ServiceOnly garage laten doen.

 

 

Wanneer moet je de distributieriem vervangen?

De distributieriem is continu aan het werk en er staat dan ook altijd kracht op de distributieriem. De riem draait gelijk mee met het aantal toeren dat je rijdt. Door een duurzame rijstijl aan te houden en op tijd over te schakelen kun je er zelf voor zorgen dat het langer duurt voordat de distributieriem of distributieketting vervangen moet worden. In de regel moet de distributieriem vervangen worden om de 100.000 gereden kilometers. Je merkt vrijwel direct wanneer de distributieriem vervangen moet worden. Wanneer de auto minder soepel rijdt, moeilijk op gang komt en veel sputtert dan weet je dat de distributieketting vervangen moet worden. De distributieriem vervangen is een auto service die wij van ServiceOnly aanbieden voor een vaste en lage prijs.

 

Zelf de distributieketting vervangen of uitbesteden?

Er zijn heel wat auto onderdelen waar je zelf aan kunt sleutelen maar het vervangen van de distributieriem is geen klus die je zelf kunt klaren. Hoewel de distributieriem niet in maar tegen het motorblok zit, is het vervangen van de distributieriem voor een monteur niet ingrijpend maar toch een tijdrovend klusje dat je beter niet zelf kunt doen omdat het risico op fouten maken te groot is. Een distributieriem vervangen is duur omdat je niet alleen een nieuwe distributieset moet aanschaffen maar er ook redelijk wat delen gedemonteerd moeten worden om de distributieriem zelf te vervangen. Ook wordt vaak de waterpomp vervangen indien deze aangedreven wordt door de distributieriem, beter voorkomen dan genezen in dit geval het voorkomen van motorschade. De uiteindelijke prijs van de te vervangen distributieriem hangt af van het merk en type auto dat je rijdt. De ServiceOnly garagist bij jou in de buurt kan je hierover adviseren.

Multiriem vervangen bij ServiceOnly; maak gelijk een afspraak

De multiriem ook wel de V-snaar genoemd is de aandrijfriem van de dynamo en andere systemen zoals de stuurbekrachtigingspomp en aircocompressor. Wanneer de multiriem vervangen dient te worden, kan je dit eenvoudig laten doen door een van de professionele monteurs uit het netwerk van ServiceOnly. Ons netwerk van BOVAG-garages werkt volgens fabrieksprotocol. Daarnaast hechten wij veel waarde aan duurzaamheid en geloven wij dat autorijden ook zuiniger kan. Je distributieriem vervangen? Maak direct een afspraak!

 

Heb je vragen over distributieriem vervangen of andere reparaties? Neem contact met ons op en wij helpen je verder.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 35 euro korting op groot onderhoud