Het is aanbevolen om de airconditioning van uw auto eens in de twee jaar te laten controleren door een professional. Als u merkt dat de airconditioning niet zo goed werkt als voorheen, is het verstandig om deze eerder te laten controleren.
Verminderde werking niet altijd direct duidelijk
Een probleem met de airco is niet altijd direct waarneembaar. In Nederland gebruiken we de airco minder dan in Zuid-Europa, waardoor een verminderde werking niet altijd aan het licht komt. De werking van de airco wordt tijdens een aircocheck bij ons ook gemeten.
De airco zal in het Nederlandse klimaat niet snel stuk gaan, maar tijdens de vakantie kan het ineens wel een probleem worden, wanneer de auto in warm weer volgeladen de bergen in gaat.
Een verminderde werking is vaak terug te voeren op een te laag niveau van het koelmiddel, terwijl een nare of afwijkende lucht vaak het gevolg van schimmelvorming is. Als de airconditioning helemaal niet meer functioneert, dan ligt dat in het gunstigste geval aan de bedrading of aan een kapotte zekering. In het ergste geval is de airco-compressor stuk. Dat is een reparatie die in de kosten loopt.
Eens in de vijf jaar een onderhoudsbeurt
Een servicebeurt voor de airco is niet alleen goed voor het optimaal functioneren van het systeem, maar zorgt er ook voor dat eventuele schimmelvorming verwijderd wordt. Dit voorkomt tevens een nare of muffe geur uit het systeem. Daarnaast helpt onderhoud aan de airconditioning de vaak kostbare reparatie aan de airco-compressor te voorkomen.
Bij een controle wordt een temperatuurmeting gedaan, evenals een druk- en lektest. Indien nodig wordt het koelmiddel bijgevuld of helemaal vervangen. Het systeem wordt zoals gezegd ook gereinigd en de luchtkanalen worden voorzien van antischimmel. Een antigeurbehandeling en de vervanging van interieur- en pollenfilters horen vaak ook tot het onderhoud. Tot slot wordt het bedieningselement gecontroleerd.
Tips voor het gebruik van je airco
- Warme lucht stijgt, waardoor het voor de afkoeling het beste is om de uitstroomopeningen naar boven toe te richten.
- Een klimaatregeling kun je het beste in de automatische stand laten staan. Op die manier verbruikt het systeem minder energie en dat is weer beter voor de accu en het brandstofverbruik.
- Draai om dezelfde reden bij het vertrek met een bloedhete auto de airco niet gelijk naar standje maximaal. Zet liever eerste ramen open om de auto even goed door te laten waaien en de warmte met de rijwind af te voeren. Schakel pas daarna de airco in.
- Zet de airco kort voor aankomst alvast uit, want dan kan de mogelijke condensvorming op de verdamper opdrogen. Dit verkleint de kans op schimmelvorming.