Waarom is de draagarm een veelvoorkomend afkeurpunt tijdens APK?

Staat binnenkort de APK voor jouw auto op de planning? Misschien wil je alvast weten wat je te wachten staat en je zo goed mogelijk voorbereiden op eventuele kosten die dit met zich mee kan brengen. In dit artikel bespreken wij een van de meest voorkomende afkeurpunten tijdens de APK; de draagarm. Je leest wat een draagarm precies is en hoe je een versleten draagarm kunt herkennen en voorkomen.

Wat is de functie van een draagarm?

De draagarm maakt deel uit van de wielophanging van de auto. Het is een stalen constructie die de wielen verbindt met de ophanging en de opgaande beweging van de wielen zo in goede banen leidt. Draagarmen zijn bevestigd met draagarmrubbers en fuseekogels. Deze zorgen ervoor dat handelingen als remmen en optrekken van de auto geen invloed kunnen hebben op de stand van de wielen. Je kunt je dus wel voorstellen dat een simpele aanmerking als versleten draagarmrubbers, er al voor kan zorgen dat jouw auto niet door de APK komt.

Hoe herken ik versleten draagarmrubbers?

Versleten draagarmrubbers zijn één van de meest voorkomende afkeurpunten tijdens de APK. Iemand die met versleten rubbers bij de APK keuring verschijnt, heeft hier meestal al te lang mee doorgereden. Je herkent versleten rubbers of onderdelen van de draagarm vooral aan het afwijken van de auto op een recht stuk weg. Geeft jouw auto lichte tegenstuur naar links of rechts? Dan is het aan te raden hier bij de garage naar te laten kijken. Veelvoorkomende geluiden waar je versleten draagarmonderdelen aan kunt herkennen zijn daarnaast getik, gekraak of gebonk tijdens het rijden op onverharde wegen of bij het overgaan van drempels.

Kan ik de schade of slijtage aan onderdelen van de draagarm voorkomen?

Het verslijten van draagarmrubbers is moeilijk te voorkomen. Zo is dit een typisch kwaaltje dat vaak voorkomt bij oudere auto’s, maar kan het ook worden veroorzaakt door drempels. Liggen er bij jou veel drempels in de straat, dan is de kans groot dat je sneller met versleten draagarmonderdelen te maken krijgt. Ook als weinig met een auto wordt gereden kan schade optreden. De rubbers drogen hierdoor sneller uit en kunnen losraken van het metaal. Slijtage van draagarmonderdelen kan wel worden beperkt. Dit doe je door niet te wild te rijden en je auto regelmatig bij uw garage in de buurt te laten controleren, zeker als je schade in de buurt van de wielen vermoedt.

Wil jij de draagarmonderdelen van jouw auto laten controleren of een APK inplannen? Je kunt bij ons eenvoudig online een afspraak maken.

Veel gestelde vragen bij een APK

Nee, als de auto is goedgekeurd betekent dat niet dat er het komende jaar niks kapot kan gaan. De APK is namelijk een moment opname. Het blijft dus belangrijk om uw auto te laten controleren en onderhouden. 

Ja, ook de camper kan gekeurd worden bij ServiceOnly. Echter zijn de kosten voor het keuren van een camper hoger. De tarieven vindt u hier

Nee, het is in Nederland nergens mogelijk om zaterdag de APK keuring te doen. Dit komt doordat de APK afgemeld moet worden bij de RDW en de RDW is op zaterdag niet beschikbaar.

Ja, wij hebben voor iedereen een gratis (elektrische) leenfiets. 

Bij het afmelden van een auto bij de RDW, kan er willekeurig een steekproef vallen. Op een steekproef heeft ServiceOnly geen invloed. Als dit het geval is moet de auto 90 minuten blijven staan. Een controleur van de RDW zal dan een controle uitvoeren en ondervinden of de APK goed is uitgevoerd.