Een automaat zorgt voor ultiem gebruikersgemak. Zelf niet hoeven schakelen. Voor veel mensen een luxe waar ze iedere dag weer gebruik van maken. In het vlakke Nederland gaat dat prima, maar hoe zit dat eigenlijk in bergachtige gebieden als Zwitserland of Noorwegen? Wij hebben het voor je uitgezocht!
Hoe werkt het mechanisme van een automaat?
In een automaat zit eigenlijk hetzelfde schakelmechanisme. Het grootste verschil is alleen dat de automaat, je raadt het al, automatisch schakelt en een handgeschakelde auto niet. Het schakelen tussen de verschillende versnellingen gebeurt zo soepel mogelijk, zonder schokken. Toch ziet de pook van een automaat er anders uit. In plaats van versnellingen 1 t/m 5 of 6 heeft een automaat maar 4 opties; N (Neutraal), P (Park), D (Drive) en R (Reverse).
Met een automaat in de bergen
Toch blijkt een automaat het wel een tikkeltje zwaar te hebben in bergachtige gebieden. Waar je in Nederland misschien gewend bent om vroeg op te schakelen zodat je lekker zuinig rijdt, kun je dat in de bergen beter niet doen.
Ga je toch met een automaat in de bergen? Dan kun je het beste kiezen voor handmatige bediening. Zowel bergop als bergaf. Je kunt de meeste automaten ook handmatig bedienen door een knopje in te drukken of in een andere modus te zetten. Op deze manier heb je de auto meer onder controle, kan de motor wat meer toeren maken en bij rem je bij afdalen wat meer op de motor. Dit draagt bij aan de levensduur van de auto!
Geen ervaring met handmatig schakelen?
Hoe gebruik je de handmatige modus?
- Activeer de handmatige modus: dit doe je door de versnellingspook in de stand 'M' te zetten. Soms wordt dit ook aangeduid met een '+' en '-' symbool.
- Schakelen:
- opschakelen: duw de versnellingspook naar voren (+) om naar een hogere versnelling te gaan.
- terugschakelen: trek de versnellingspook naar achteren (-) om naar een lagere versnelling te gaan.
- Terug naar automatische modus: zet de versnellingspook terug in de stand 'D' om weer in de automatische modus te rijden.
Wanneer moet je schakelen in de bergen?
- Bergop rijden: houd de auto in een lagere versnelling als je merkt dat de motor moeite heeft om omhoog te komen of als de snelheid sterk terugvalt. In de lagere versnelling krijgt de motor meer toeren en dus meer trekkracht.
- Bergaf rijden: zet de auto in een lagere versnelling voordat je begint aan een lange afdaling. Dit zorgt ervoor dat je meer op de motor remt en minder vaak het rempedaal hoeft te gebruiken. Zo voorkom je dat de remmen oververhit raken en verminderen hun slijtage.
Tips voor veilig afdalen
- Gebruik de motorrem: door in een lage versnelling af te dalen, laat je de motor helpen bij het afremmen van de auto. Dit geeft meer controle en voorkomt dat je constant op de rem staat.
- Vermijd het gas intrappen: probeer de snelheid zoveel mogelijk te controleren met de motorrem. Geef alleen gas als het echt nodig is om te versnellen, en doe dit met mate.
- Let op de toerenteller: houd de toeren hoog, maar voorkom dat de motor overbelast raakt(in de rode zone van de toerenteller). Dit betekent meestal een toerental van ongeveer 2.500 tot 3.000 toeren per minuut, afhankelijk van je auto.
- Gebruik geen Cruise Control: Cruise Control is niet geschikt voor bergachtige omgevingen, omdat de snelheid hier constant verandert.
Waarom is het zo belangrijk om wat beter op te letten in de bergen?
In de bergen moet je wat meer opletten op je rijstijl. Hieronder geven we nog wat praktische tips voor jouw tripje in de bergen!
- Houd voldoende afstand. In de bergen willen wegen nog wel eens onvoorspelbaar zijn, haarspeldbocht hier, stijle afdaling daar… Je weet nooit wanneer je plotseling moet stoppen. Houd daarom altijd voldoende afstand zodat je kunt anticiperen op de huidige verkeerssituatie.
- Remmen op de motor. Je remmen heb je wel nodig in de bergen. Daarom is het goed om ze niet te overbelasten. Wanneer je in een te hoge versnelling de berg afrijdt, moet je continu bijremmen. Met als gevolg dat de remmen te heet worden, gaan stinken en hun remkracht verliezen. Moet je toch bijremmen? Rem dan even hard af, zodat de remmen erna weer kunnen afkoelen.
- Controleer je auto regelmatig. De bergen kunnen een zware tol eisen van je voertuig, dus is het belangrijk om regelmatig je motorolie, bandenspanning en je remmen te controleren. Zo kom je niet voor verrassingen te staan!
Zowel bergop als bergaf kent z’n uitdagingen. Maar jij weet nu precies waar je op moet letten! Zo kun je zorgeloos op reis met je automaat (of handgeschakelde auto). Veilige reis!
Heb je nog vragen of wil je je auto laten controleren voordat je op reis gaat? Bij ServiceOnly staan we altijd voor je klaar! Neem contact met ons op voor meer informatie. Natuurlijk kan je ook altijd langskomen bij een van onze vestigingen.
Onderhoud door ServiceOnly; maak een afspraak!
ServiceOnly is een keten van geregistreerde BOVAG-garages. Bij ons laat je voor een vaste, lage prijs ophanging onderhoud doen. Een afspraak maken kan heel eenvoudig! Daarnaast biedt ServiceOnly ook ander auto onderhoud aan zoals de grote en kleine onderhoudsbeurt en accuservice. Mocht er onderweg ineens iets misgaan, bieden wij ook pechhulp aan.
Heb je vragen over ophangingssysteem of denk je dat er iets aan je ophangingssysteem mankeert? Neem contact met ons op, dan helpen wij je weer op weg.