Wat is een luchtmassameter en waar zit deze?

De luchtmassameter speelt een belangrijke rol voor het functioneren van de motor. Dit onderdeel, vaak afgekort als LMM, bepaalt de juiste hoeveelheid lucht die naar de motor wordt geleid. Dit heeft direct invloed op de efficiëntie van de brandstofverbranding. In dit blog duiken we dieper in de functie van de luchtmassameter, waar je deze kunt vinden en waarom deze zo belangrijk is voor je voertuig.

Wat is (de functie) van een luchtmassameter?

De luchtmassameter is een sensor die de hoeveelheid lucht meet die de motor in wordt gezogen. Deze informatie is essentieel voor de motorregeleenheid (ECU), die op basis hiervan de brandstofinjectie aanpast om een optimale verbranding te garanderen. Een nauwkeurige luchtmassameting is belangrijk voor goede prestaties van de auto omdat het helpt bij:

Brandstofefficiëntie:

Zorgt voor de juiste hoeveelheid brandstofinjectie afhankelijk van de hoeveelheid aangezogen lucht.

Verminderen van emissies:

Helpt de auto om aan emissienormen te voldoen door de verbrandingsefficiëntie te optimaliseren.

Motorprestaties:

Ondersteunt de algehele prestaties van de motor door te zorgen voor een evenwichtige lucht-brandstofmengsel.

Waar vind je de luchtmassameter?

De locatie van de luchtmassameter kan per model verschillen, maar over het algemeen bevindt deze zich tussen het luchtfilter en de motor. Het is meestal gemonteerd in het luchtaanvoerkanaal en zit vaak dicht bij het luchtfilterhuis om de lucht die de motor binnenkomt direct te kunnen meten.

Signalen van een defecte luchtmassameter

Een falende of defecte luchtmassameter kan leiden tot diverse problemen die de rijervaring en motorprestaties beïnvloeden. Hier zijn enkele symptomen die kunnen wijzen op een probleem met de luchtmassameter:

  • Onregelmatig stationair draaien: de auto schommelt in toerental bij stationair draaien.
  • Verminderde acceleratie: de auto reageert niet goed op het gaspedaal, vooral tijdens het accelereren.
  • Verhoogd brandstofverbruik: onnauwkeurige luchtmetingen kunnen leiden tot een te rijke brandstofmix, wat het verbruik verhoogt.
  • Motorstoring lampje brandt: een defecte LMM kan foutcodes triggeren die het motorstoring lampje activeren.

Hoe vaak moet een luchtmassameter worden vervangen?

Hoe vaak je een luchtmassameter (LMM) moet vervangen, hangt af van factoren zoals weersomstandigheden, de hoeveelheid lucht die doorstroomt en de kwaliteit van de sensor. Over het algemeen kan een luchtmassameter tussen de 50.000 en de 250.000 kilometer meegaan, toch kan het gebeuren dat deze vroegtijdig stuk gaat. Wanneer de prestaties van uw auto verminderen is het verstandig om de sensor te laten controleren. 

Onderhoud en vervanging

Onderhoud aan de luchtmassameter omvat voornamelijk het schoonhouden van de sensor. Vervuiling kan namelijk leiden tot onnauwkeurige metingen. Het is raadzaam de sensor volgens de richtlijnen van de fabrikant te reinigen of te vervangen. Voor het reinigen gebruik je een speciale reiniger voor luchtmassameters die de onderdelen niet aantast.

Maak een afspraak ServiceOnly

Mocht je symptomen herkennen die duiden op een defecte luchtmassameter, dan is het aan te raden dit onderdeel door ServiceOnly te laten controleren. Zo blijft je auto in topconditie en ben je verzekerd van de beste prestaties op de weg.

Heb je nog vragen over de luchtmassameter? Neem dan vrijblijvend contact met ons op, je kan natuurlijk ook altijd langskomen bij een van onze vestigingen.